Bez kategoriiPrawo pacjenta do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
Prawo pacjenta do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
2025-09-26
Każdy pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny ma prawo zgłosić działanie niepożądane produktu leczniczego. To ważny element systemu ochrony zdrowia, który wpływa na bezpieczeństwo stosowania leków przez wszystkich pacjentów.
Czym są działania niepożądane leków?
Działaniem niepożądanym nazywamy każde niekorzystne i niezamierzone działanie leku, które pojawia się po jego zastosowaniu w dawce terapeutycznej, czyli w takiej, która powinna wywoływać pożądany efekt leczniczy. Mogą to być zarówno działania szkodliwe, jak i powodujące dyskomfort, nawet jeśli pacjent nie ma pewności, że mają one bezpośredni związek z przyjmowanym lekiem.
Gdzie zgłaszać działania niepożądane?
Pacjent może zgłosić działanie niepożądane:
do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych – poprzez formularz dostępny na stronie internetowej urzędu,
do producenta leku – zgodnie z instrukcją zawartą w ulotce,
za pośrednictwem platformy e-Zdrowie (System Monitorowania Zagrożeń) – wypełniając elektroniczny formularz,
bezpośrednio osobie wykonującej zawód medyczny, np. lekarzowi, pielęgniarce czy farmaceucie.
Dlaczego warto zgłaszać?
Każde zgłoszenie pomaga specjalistom ocenić, jak lek działa w codziennej praktyce medycznej. Dzięki temu możliwe jest:
monitorowanie bezpieczeństwa i skuteczności leku,
określenie czynników ryzyka, np. wpływu chorób współistniejących,
porównanie korzyści wynikających ze stosowania leku z potencjalnym ryzykiem.
Twoje zgłoszenie może uchronić innych pacjentów przed poważnymi powikłaniami. Opisy potwierdzonych działań niepożądanych są później umieszczane w ulotkach leków, aby inni pacjenci i lekarze mogli podejmować świadome decyzje dotyczące terapii.
Podstawa prawna
Prawo pacjenta do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych wynika m.in. z:
Ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2001 nr 126 poz. 1381 z późn. zm.),
Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 nr 52 poz. 417 z późn. zm.).
Pamiętaj!
Zgłaszając działania niepożądane, pomagasz nie tylko sobie, ale i innym pacjentom. To dzięki wspólnemu zaangażowaniu możliwe jest zwiększanie bezpieczeństwa leczenia i podnoszenie jakości opieki zdrowotnej.
Prawo pacjenta do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
Każdy pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny ma prawo zgłosić działanie niepożądane produktu leczniczego. To ważny element systemu ochrony zdrowia, który wpływa na bezpieczeństwo stosowania leków przez wszystkich pacjentów.
Czym są działania niepożądane leków?
Działaniem niepożądanym nazywamy każde niekorzystne i niezamierzone działanie leku, które pojawia się po jego zastosowaniu w dawce terapeutycznej, czyli w takiej, która powinna wywoływać pożądany efekt leczniczy. Mogą to być zarówno działania szkodliwe, jak i powodujące dyskomfort, nawet jeśli pacjent nie ma pewności, że mają one bezpośredni związek z przyjmowanym lekiem.
Gdzie zgłaszać działania niepożądane?
Pacjent może zgłosić działanie niepożądane:
Dlaczego warto zgłaszać?
Każde zgłoszenie pomaga specjalistom ocenić, jak lek działa w codziennej praktyce medycznej. Dzięki temu możliwe jest:
Twoje zgłoszenie może uchronić innych pacjentów przed poważnymi powikłaniami. Opisy potwierdzonych działań niepożądanych są później umieszczane w ulotkach leków, aby inni pacjenci i lekarze mogli podejmować świadome decyzje dotyczące terapii.
Podstawa prawna
Prawo pacjenta do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych wynika m.in. z:
Pamiętaj!
Zgłaszając działania niepożądane, pomagasz nie tylko sobie, ale i innym pacjentom. To dzięki wspólnemu zaangażowaniu możliwe jest zwiększanie bezpieczeństwa leczenia i podnoszenie jakości opieki zdrowotnej.
Ostatnie wpisy