Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej w Starachowicach
A A A

Regulamin teleporad

Regulamin teleporad

Teleporady udzielane są w ramach umowy z NFZ za pomocą służbowych aparatów telefonicznych zlokalizowanych w gabinetach lekarskich.

  Sposób ustalenia terminu teleporady:

  • rejestracji Pacjenta można dokonać telefonicznie, pod nr telefonów podanymi na stronie internetowej PZOZ www.szpital.starachowice.pl, tj. analogicznie, jak w przypadku wizyt stacjonarnych,
  • w celu rejestracji na udzielenie teleporady Pacjent zobowiązany jest do podania imienia i nazwiska, nr PESEL, nr telefonu kontaktowego, adresu zamieszkania. W przypadku Pacjenta małoletniego również imienia i nazwiska oraz nr PESEL opiekuna ustawowego,
  • podczas rejestracji pacjent informowany jest w jakiej formie przebiegnie wizyta – teleporada czy wizyta osobista. (Teleporady nie dotyczą pacjentów pierwszorazowych, którzy na pierwszą wizytę powinni stawić się osobiście, celem przeprowadzenia badania przedmiotowego i podmiotowego przez lekarza),
  • rejestratorka przedstawia Pacjentowi lub osobie, występującej w imieniu Pacjenta możliwe terminy teleporady. Teleporada odbywa się zgodnie z ustaloną datą i godziną w trakcie rejestracji,
  • Teleporada POZ realizowana jest nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się Pacjenta do placówki za pośrednictwem połączenia telefonicznego lub osobistej wizyty, albo w terminie późniejszym ustalonym w porozumieniu z Pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
  1. Pacjent ma prawo zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
  2. Pacjent ma prawo do rezygnacji z teleporady. O rezygnacji powinien niezwłocznie zawiadomić PZOZ.
  3. W przypadku, gdy udzielenie teleporady w pierwotnie ustalonym terminie jest niemożliwe, PZOZ niezwłocznie informuje o tym Pacjenta ustalając z nim nowy termin wykonania usługi.
  4. W celu wykonania usługi, kontakt z Pacjentem inicjuje osoba udzielająca świadczenia zdrowotnego w formie teleporady. Trzykrotne niepodjęcie kontaktu przez Pacjenta w odstępie nie krótszym niż 5 minut jest równoznaczne z odstąpieniem przez Pacjenta od teleporady. Brak możliwości nawiązania kontaktu z Pacjentem, osoba udzielająca świadczenia odnotowuje w jego dokumentacji medycznej.
  5. W momencie pojawienia się problemów technicznych lub zerwania połączenia w trakcie teleporady, Pacjent powinien poczekać na ponowne połączenie z osobą udzielającą świadczenia nie wykonując w tym czasie innych połączeń, zostawiając wolną linię umożliwiającą kontakt

 Przebieg Teleporady:

  1. W ustalonym terminie następuje kontakt osoby udzielającej teleporady z Pacjentem.
  2. Osoba świadcząca usługę teleporady rozpoczyna jej udzielenie od sprawdzenia / potwierdzenia tożsamości Pacjenta na podstawie danych o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku praw pacjenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 849, z późn. zm.),  tj.:
  •  nazwisko i imię (imiona),
  • data urodzenia,
  • oznaczenie płci,
  • adres zamieszkania,
  • numer PESEL, jeżeli został nadany, w przypadku noworodka – numer PESEL matki, a w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
  • w przypadku gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania, przekazanych przez niego za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności oraz na podstawie posiadanych danych w dokumentacji medycznej. Kwestia dotycząca weryfikacji tożsamości Pacjenta jest istotnym elementem udzielenia świadczenia zdrowotnego – rzutuje bowiem na zapewnienie poufności teleporady, bezpieczeństwo świadczenia, możliwość prawidłowego dokonania wpisu w dokumentacji medycznej oraz zachowanie prawa do prywatności Pacjenta.

      3. Zgodnie ze wskazaniami wiedzy medycznej lekarz wystawia elektroniczne dokumenty: recepty, skierowania, zlecenia na wyroby medyczne, zwolnienia lekarskie lub inne zaświadczenia.

Ponadto:

  • interpretuje wyniki badań dostępne w dokumentacji medycznej Pacjenta,
  • udziela informacji na temat przyjmowanych leków,
  • w uzasadnionych medycznie przypadkach wystawia zlecenie na dodatkowe badania, w szczególności laboratoryjne lub obrazowe,
  • informuje o możliwości założenia przez Pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.

Osoba udzielająca teleporady informuje Pacjenta o kodzie dostępu umożliwiającym zrealizowanie w/w elektronicznych dokumentów.

  1.  W przypadku, gdy teleporada nie jest świadczeniem wystarczającym z uwagi na stan zdrowia Pacjenta, Pacjent informowany jest o konieczności odbycia wizyty osobistej.
  2.  Obowiązkiem osoby udzielającej teleporady jest dokonanie adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.