Prawo do świadczeń zdrowotnych
Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualnym stanem wiedzy medycznej. Osoby wykonujące zawód medyczny powinny udzielać świadczeń zdrowotnych z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych
W przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia masz prawo do uzyskania natychmiastowej pomocy medycznej.
Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego polega na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogarszania zdrowia, czego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała bądź utrata życia.
Prawo do opinii innego lekarza
Masz prawo żądać, aby lekarz udzielający Ci świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie. Takie żądanie powinno zostać odnotowane w dokumentacji medycznej. Lekarz może odmówić, jeżeli uzna żądanie za bezzasadne. Ma on wówczas obowiązek odnotować odmowę w dokumentacji medycznej.
Prawo do leczenia we właściwych warunkach
Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane w pomieszczeniach i przy użyciu urządzeń spełniających obowiązujące wymagania fachowe i sanitarne.
Prawo do informacji
Pacjent ma prawo do uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia.
Lekarz powinien przekazać informacje o rozpoznaniu, proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych oraz dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania lub zaniechania, a także o wynikach leczenia i rokowaniu. Jeżeli pacjent nie chce być poinformowany o wszystkich lub niektórych faktach dotyczących swojego stanu zdrowia, ma prawo żądać, aby lekarz nie udzielał mu takich informacji.
Pacjent ma prawo wskazać osobę lub osoby, którym lekarz będzie udzielać wszelkich informacji o jego stanie zdrowia i leczeniu.
Prawo do wyrażenia zgody na leczenie
Prawo do wyrażania świadomej zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych. Po uzyskaniu od lekarza wszystkich informacji o stanie zdrowia i proponowanym leczeniu pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki, stwarzających podwyższone ryzyko, zgodę wyraża się w formie pisemnej. Bez zgody pacjenta może być przeprowadzone badanie lub udzielone inne świadczenie zdrowotne, tylko jeżeli znajduje się on w stanie zagrażającym niebezpieczeństwem utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.
Prawo do tajemnicy informacji
Osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie informacje o pacjencie i jego stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem zawodu. Możesz jednak wyrazić zgodę na ujawnienie takich informacji. Bez zgody pacjenta lekarz lub inna osoba wykonująca zawód medyczny mogą ujawnić informacje z pacjentem związane tylko gdy:
- zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji związanych z udzielaniem pacjentowi świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
- zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta albo życia lub zdrowia innych osób.
Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych
Każde niekorzystne i niezamierzone działanie produktu leczniczego pacjent może zgłosić:
- osobie wykonującej zawód medyczny (np. lekarzowi, pielęgniarce, farmaceucie),
- Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
- podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu.
Prawo do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do swojej dokumentacji medycznej, czyli wszelkich dokumentów dotyczących stanu zdrowia i udzielonych świadczeń zdrowotnych.
Dokumentacja może być udostępniona w terminie wskazanym w regulaminie:
- do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych;
- przez odpłatne sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
- przez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli pacjent żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji;
- przez przesłanie drogą e-mailową.
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ma obowiązek udostępnienia dokumentacji medycznej również osobie upoważnionej pisemnie przez pacjenta.
Za udostępnienie dokumentacji medycznej podmiot leczniczy może pobierać opłatę.
Prawo do poszanowania intymności i godności
Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane z poszanowaniem intymności i godności.
Pacjent ma prawo, aby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych towarzyszyła mu osoba bliska. Rodzic ma prawo być obecny przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych swojego dziecka. Personel medyczny może odmówić obecności osoby bliskiej jedynie w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne. Taka odmowa musi zostać odnotowana w dokumentacji medycznej.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960r – Kodeks postępowania administracyjnego art. 226 oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r w sprawie organizacji, przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz.U. z 2002r; Nr 5; poz. 46) – Procedura Systemu Zarządzania Jakością PS-01.
Skargi i wnioski kierowane do Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej można składać na kilka sposobów:
- Pisemnie:
- przesyłając na adres pocztowy:
Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej
ul. Batalionów Chłopskich 6
27-200 Starachowice
- przesyłając na adres poczty elektronicznej: info@szpital.starachowice.pl
- Osobiście składając w Sekretariacie Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej budynek D, II piętro, pokój 222 (w godz. 7.30-14.30).
Skargi i wnioski można także składać do następujących instytucji:
1.Świętokrzyski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia
- Pisemnie na adres:
Jana Pawła II 9
25-025 Kielce
- telefonicznie:
Sekcja Skarg i Wniosków: tel. 41 36 46 288 - Osobiście
Przyjęcia interesantów w sprawie skarg i wniosków od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00 (budynek seminarium, pokój nr 2)
Kierownik Sekcji Skarg i Wniosków (budynek seminarium, pokój nr 2) tel. 41 364 61 06, tel. kom. 609 678 635
2. Rzecznik Praw Pacjenta – Bartłomiej Chmielowiec
- pisemnie
- na adres pocztowy:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa - na adres poczty elektronicznej: kancelaria@rpp.gov.pl
- poprzez ePUAP:
adres skrzynki: /RzPP/skrytka - faksem pod nr 22 532-82-30
- na adres pocztowy:
- osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta w siedzibie Biura:
- w poniedziałki w godz. 8.00 – 18.00
- od wtorku do piątku w godz. 9.00 – 15.00.
- Ogólnopolska bezpłatna infolinia: 800 190 590 czynna całodobowo 7 dni w tygodniu.
Umocowanie prawne ochrony praw pacjenta:
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.2024.581 t.j. z dnia 2024.04.16 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.2024.917 t.j. z dnia 2024.06.21 z późn. zm.);