Teleporady udzielane są w ramach umowy z NFZ za pomocą służbowych aparatów telefonicznych zlokalizowanych w gabinetach lekarskich.
Sposób ustalenia terminu teleporady:
- rejestracji Pacjenta można dokonać telefonicznie, pod nr telefonów podanymi na stronie internetowej PZOZ www.szpital.starachowice.pl, tj. analogicznie, jak w przypadku wizyt stacjonarnych,
- w celu rejestracji na udzielenie teleporady Pacjent zobowiązany jest do podania imienia i nazwiska, nr PESEL, nr telefonu kontaktowego, adresu zamieszkania. W przypadku Pacjenta małoletniego również imienia i nazwiska oraz nr PESEL opiekuna ustawowego,
- podczas rejestracji pacjent informowany jest w jakiej formie przebiegnie wizyta – teleporada czy wizyta osobista. (Teleporady nie dotyczą pacjentów pierwszorazowych, którzy na pierwszą wizytę powinni stawić się osobiście, celem przeprowadzenia badania przedmiotowego i podmiotowego przez lekarza),
- rejestratorka przedstawia Pacjentowi lub osobie, występującej w imieniu Pacjenta możliwe terminy teleporady. Teleporada odbywa się zgodnie z ustaloną datą i godziną w trakcie rejestracji,
- Teleporada POZ realizowana jest nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się Pacjenta do placówki za pośrednictwem połączenia telefonicznego lub osobistej wizyty, albo w terminie późniejszym ustalonym w porozumieniu z Pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
- Pacjent ma prawo zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
- Pacjent ma prawo do rezygnacji z teleporady. O rezygnacji powinien niezwłocznie zawiadomić PZOZ.
- W przypadku, gdy udzielenie teleporady w pierwotnie ustalonym terminie jest niemożliwe, PZOZ niezwłocznie informuje o tym Pacjenta ustalając z nim nowy termin wykonania usługi.
- W celu wykonania usługi, kontakt z Pacjentem inicjuje osoba udzielająca świadczenia zdrowotnego w formie teleporady. Trzykrotne niepodjęcie kontaktu przez Pacjenta w odstępie nie krótszym niż 5 minut jest równoznaczne z odstąpieniem przez Pacjenta od teleporady. Brak możliwości nawiązania kontaktu z Pacjentem, osoba udzielająca świadczenia odnotowuje w jego dokumentacji medycznej.
- W momencie pojawienia się problemów technicznych lub zerwania połączenia w trakcie teleporady, Pacjent powinien poczekać na ponowne połączenie z osobą udzielającą świadczenia nie wykonując w tym czasie innych połączeń, zostawiając wolną linię umożliwiającą kontakt
Przebieg Teleporady:
- W ustalonym terminie następuje kontakt osoby udzielającej teleporady z Pacjentem.
- Osoba świadcząca usługę teleporady rozpoczyna jej udzielenie od sprawdzenia / potwierdzenia tożsamości Pacjenta na podstawie danych o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku praw pacjenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 849, z późn. zm.), tj.:
- nazwisko i imię (imiona),
- data urodzenia,
- oznaczenie płci,
- adres zamieszkania,
- numer PESEL, jeżeli został nadany, w przypadku noworodka – numer PESEL matki, a w przypadku osób, które nie mają nadanego numeru PESEL – rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- w przypadku gdy pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania, przekazanych przez niego za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności oraz na podstawie posiadanych danych w dokumentacji medycznej. Kwestia dotycząca weryfikacji tożsamości Pacjenta jest istotnym elementem udzielenia świadczenia zdrowotnego – rzutuje bowiem na zapewnienie poufności teleporady, bezpieczeństwo świadczenia, możliwość prawidłowego dokonania wpisu w dokumentacji medycznej oraz zachowanie prawa do prywatności Pacjenta.
3. Zgodnie ze wskazaniami wiedzy medycznej lekarz wystawia elektroniczne dokumenty: recepty, skierowania, zlecenia na wyroby medyczne, zwolnienia lekarskie lub inne zaświadczenia.
Ponadto:
- interpretuje wyniki badań dostępne w dokumentacji medycznej Pacjenta,
- udziela informacji na temat przyjmowanych leków,
- w uzasadnionych medycznie przypadkach wystawia zlecenie na dodatkowe badania, w szczególności laboratoryjne lub obrazowe,
- informuje o możliwości założenia przez Pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
Osoba udzielająca teleporady informuje Pacjenta o kodzie dostępu umożliwiającym zrealizowanie w/w elektronicznych dokumentów.
- W przypadku, gdy teleporada nie jest świadczeniem wystarczającym z uwagi na stan zdrowia Pacjenta, Pacjent informowany jest o konieczności odbycia wizyty osobistej.
- Obowiązkiem osoby udzielającej teleporady jest dokonanie adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.